Strach przed ekspansją terenów górniczych. List od Czytelniczki

Rozbudowa Pagórków Wschodnich spowoduje, że ulica Zmorskiego znajdzie się pośrodku dwóch kopalni odkrywkowych (fot. archiwum bom)

Ludzie obawiają się rozbudowy kamieniołomów w Sobótce Zachodniej. Chodzi o Pagórki Wschodnie. Jedna z mieszkanek napisała list w tej sprawie.

Droga Redakcjo

Rozbudowa Pagórków Wschodnich spowoduje, że ulica Zmorskiego znajdzie się pośrodku dwóch kopalń odkrywkowych. Przez rozbudowę Pagórków Zachodnich domki jednorodzinne położone przy drodze do Chwałkowa znalazły się w objęciach trzech zakładów górniczych: Strzeblowskich Kopalni Surowców Mineralnych (SKSM), Granit i kopalni w Chwałkowie.

Wszyscy zapomnieli, że na terenie byłych kamieniołomów kręcono filmy m.in. „Fatalista” w reż. Stanisława Lenartowicza (1967), „Sami Swoi” w reż. Sylwestra Chęcińskiego (1967), „Katastrofa” S. Chęcińskiego (1965) z udziałem Zbyszka Cybulskiego i Marty Lipińskiej. Ale to już historia. Ciekawszym tematem jest to w jaki sposób, kilka osób pozbawiło nasza gminę bogactw naturalnych i kto na tym skorzystał? Pan Prezes SKSM na sesji mówił o zaszłej historii, jednak nie powiedział nic na temat najnowszej historii. Chcielibyśmy się dowiedzieć, jaki gmina ma zysk z eksploatacji kamieniołomów.

Kopalnie Granitu Strzeblów sprzedano w 1992 roku za pięć mln starych zł (obecnie jest to 500 zł). Przyjechał biznesmen z Sieradza i ją kupił. Podobnie stało się ze wszystkimi pozostałymi kopalniami granitu na Dolnym Śląsku. SKSM – utworzono najpierw leasing pracowniczy, a następnie utworzona spółka przejęła je na własność w 2003 roku. Droga Redakcjo – czym różnią się kopalnie węgla i rudy miedzi od kopalń surowców mineralnych? Odpowiedź jest prosta – kopalnie węgla i rudy miedzi są własnością Skarbu Państwa (lub Skarb Państwa jest głównym udziałowcem), natomiast kopalnie surowców mineralnych trafiły w prywatne ręce.

Pan Burmistrz otrzymał od wojewody dolnośląskiego dotację na remont dróg samorządowych i co z nią zrobił? Przeznaczył na remont ulic Marii Curie -Skłodowskiej i Zmorskiego, ale tylko do przejazdu kolejowego. Natomiast odcinek od przejazdu kolejowego do skrzyżowania z ulicą Chopina już zaczyna się robić nieprzejezdny. Co pewien czas za duże pieniądze łatane są dziury, ale to chwilowe rozwiązanie. Koszty remontu dróg powinni pokryć właściciele kopalni, bo to oni wykorzystują transport ciężarowy, który niszczy nawierzchnię. Mieszkańcy cieszą się, ale są też pełni obaw z powodu dużego natężenia ruchu ciężarówek. Wystarczyło nie niszczyć nowo wybudowanej rampy kolejowej jeszcze przez Kopalnie Granitu Strzeblów przed ich sprzedażą. Trudno też sądzić, że osoby przygotowujące uchwałę są w pełni obiektywne, skoro same odnoszą korzyści z posiadanych udziałów w SKSM.

Na pytanie jednego z radnych – czy w pobliżu są domy? Jest udzielana odpowiedź, że nie, ale co to znaczy w pobliżu? Wystarczyło podać, że domy przy Zmorskiego, Młyńskiej i Polnej są położone w odległości np. 200, 400 cz też 500 metrów od planowanej rozbudowy wyrobiska.

Dane do wiadomości redakcji

 

jacek.bomersbach@gazetaslezanska.pl

Kontynuując przeglądanie strony zgadzasz się na instalację plików "cookies" Polityka prywatności

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close